وضعیت صکوک در جهان در سه ماهه اول 2022

  • 1091 بازدید
  • سه شنبه, 20 ارديبهشت 1401 14:10

حجم انتشار صکوک در جهان در سه ماهه اول 2022 حاکی از شروع مقتدرانه سال میلادی جاری توسط ابزارهای مالی اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، بر اساس گزارش اخیر موسسه رتبه‌بندی فیتچ حجم صکوک منتشره در جهان در سه ماهه اول 2022 با 11.6 درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال میلادی گذشته به 64.5 میلیارد دلار رسید.

با این حال، موسسه فیتچ چشم انداز کوتاه‌مدت انتشار صکوک را در ادامه سال میلادی جاری متفاوت می‌بیند و پیش بینی می‌کند که شتاب انتشار صکوک با افزایش قیمت نفت و کاهش نیاز به تامین مالی‌ علی الخصوص در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کاهش خواهد یافت؛ اما چشم انداز بلندمدت بازار جهانی صکوک با توجه به انتشار این اوراق توسط کشورهای واردکننده نفت، استراتژی‌های متنوع‌سازی منابع مالی و سررسیدهای پیش رو پایدار خواهد بود. این نکته نیز حائز اهمیت است که بسیاری از کشورهای منتشر کننده صکوک بطور مستقیم تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار نگرفته‌اند.

در گزارش دیگری، موسسه رفینیتیو با اشاره به ناشرین برتر صکوک در جهان در سه ماهه اول سال میلادی جاری آورده‌است که عربستان سعودی طی این دوره مجموعاً 14 میلیارد دلار صکوک منتشر کرد و از مالزی که همواره در صدر ناشرین صکوک قرار داشت در این حوزه پیشی گرفت. ترکیه نیز در ماه فوریه بعد از وقفه پیش آمده به علت سقوط ارزش لیر در سال میلادی گذشته، 3 میلیارد دلار صکوک بین‌المللی با نرخ 7.25 درصد منتشر کرد که با ثبت سفارش 10.75 میلیارد دلاری مواجه شد. در سوی دیگر، پاکستان که با کاهش ذخایر ارزی مواجه است صکوک ارزی 1 میلیارد دلاری با نرخ 7.95 درصد عرضه نمود و ثبت سفارشی به ارزش 3 میلیادر دلار رقم زد.

ناشر حجم انتشار(میلیارد دلار)
دولت عربستان سعودی 14
دولت مالزی 6.4
دولت اندونزی 5.4
دولت ترکیه 3.7
شرکت بین‌المللی مدیریت نقدینگی اسلامی 3.4
بانک الراجحی 1.7
بانک مرکزی کویت 1.7
دولت پاکستان 1
مای بانک اسلامی 0.95
منبع: Refinitiv

حجم مانده صکوک جهانی از ابتدای سال 2022 تا پایان سه ماهه اول با 1.5 درصد رشد به 722.8 میلیارد دلار رسید.

به گفته موسسه فیتچ در سه ماهه اول سال میلادی جاری رشد انتشار صکوک از رشد انتشار اوراق قرضه در بازارهای نوظهور پیشی گرفت؛ بطوریکه طی این دوره حجم انتشار صکوک ارزی در بازارهای نوظهور 97 درصد رشد داشته اما در طرف دیگر انتشار اوراق قرضه تنها 7.6 درصد افزایش داشته است.

در سه ماهه اول 2022 قیمت صکوک با وجود نوسانات، همبستگی شدیدی با قیمت اوراق قرضه داشت. این درحالی است که صکوک در نیمه نخست سال 2020 در بحبوحه همه‌گیری ویروس کووید 19 و فشار نقدینگی سیستمی ناشی از سقوط قیمت نفت، با تخفیف‌های بالاتری نسبت به اوراق قرضه به فروش می‌رسید.


بالا