وضعیت صکوک در هفته‌ اول آبان‌ماه 1401

  • 739 بازدید
  • چهارشنبه, 04 آبان 1401 15:00

سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته‌ اول آبان‌ماه 1401 موافقت اولیه خود را با عرضه عمومی 5 مورد انواع صکوک مجموعاً به ارزش 3.9 همت اعلام نمود.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، طی هفته اخیر 5 شرکت موفق به اخذ موافقت اصولی انتشار صکوک شدند که اولین تجربه آنها در حوزه تامین مالی از طریق این ابزارهاست.

موافقت اصولی‌های مذکور جهت طرح‌های تامین مالی در حوزه‌های تولید دارو، مواد خوراکی، فرش و مواد پلیمری و ساختمان‌سازی به شرح زیر صادر شدند.

عضو حقوقي نماينده حقيقي سمت موظف/غيرموظف
شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه سید محمد جواد فرهانیان رئیس هيئت مديره غير موظف
شركت بورس اوراق بهادار تهران مهدی زمانی سبزی نایب رئيس هيئت مديره غير موظف
شركت فرابورس ایران محمدحسین صدرائی عضو هیئت مدیره و مدیر عامل موظف

طی این هفته همچنین سه مورد عرضه صکوک برای شرکت‌های گروه توسعه مالی مهر آیندگان(سهامی عام)، گروه پتروشیمی تابان فردا(سهامی عام) و تعاونی تولیدی فاران شیمی تویسرکان در قالب عقود اجاره و مرابحه مجموعاً به ارزش 80,500 میلیارد ریال صورت گرفت.

دو شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان و گروه پتروشیمی تابان فردا که پیش از این چندین بار تجربه موفق تامین مالی از طریق انتشار صکوک را داشتند، طی این هفته با اوراق بهادارسازی سهام تحت تملک خود از طریق شرکت‌های واسط مالی در بازار سرمایه، هریک به ترتیب 2 و 6 همت اوراق اجاره عرضه کردند.

این دو شرکت جهت تضمین پرداخت مبلغ اصل و اقساط اوراق مذکور از روش توثیق سهام با اعمال کاهش ارزش وثایق با عنایت به رتبه اعتباری خود استفاده نمودند.

در طرف دیگر، اولین تجربه شرکت تعاونی تولیدی فاران شیمی تویسرکان در حوزه تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه با عرضه 500 میلیارد اوراق مرابحه به منظور خرید ماشین‌آلات و تجهیزات طی این هفته رقم خورد که پرداخت اصل و اقساط آن توسط بانک خاورمیانه تضمین شده‌است.

با توجه به پرونده‌های جاری، پیش بینی می‌شود طی ده روز آتی حدود 2,800 میلیارد تومان انواع صکوک در بازار سرمایه منتشر گردد.

 

 

 


بالا