600 هزار میلیارد ریال صکوک در بازار سرمایه در حال معامله است

  • 3889 بازدید
  • یکشنبه, 27 مهر 1399 12:51

در حال حاضر بالغ بر 600 هزار میلیارد ریال صکوک در بازار سرمایه در حال معامله می باشد. این اوراق بر اساس قراردادهای اجاره، خرید دین، رهنی، مرابحه و منفعت جهت تامین مالی شرکت های خصوصی و دولتی در حوزه های گوناگون از جمله معدن، پتروشیمی، راه آهن، خودروسازی، هواپیمایی، ارتباطات و غیره منتشر شده اند.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق افزود: این اوراق از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران منتشر شده و قابل خرید و فروش می باشند. نرخ بازده صکوک ثابت بوده و قیمت هر ورقه آن در بازار سرمایه یک میلیون ریال است. سرمایه گذارانی که دارای کد بورسی می باشند جهت خرید صکوک می توانند با مراجعه به وب سایت sukuk.ir و انتخاب نماد/نمادهای اوراق در حال معامله از طریق کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.

نمودار-دایره-ای-صکوک-در-حال-معامله

وی توضیح داد، تمامی این اوراق به استثناء نمادهای اجاد1، افاد1 و 2، گندم2 و سلامت6 که مربوط به طرح تامین مالی دولت می باشد دارای بازارگردان است و پرداخت اقساط و مبالغ اصل اوراق در سررسید از طریق بانک ها و موسسات اعتباری، شرکت ها و همچنین توثیق سهام به نفع شرکت واسط مالی مربوطه تضمین شده اند؛ علاوه بر اینکه مالکیت دارایی و یا منافع مبنای انتشار طی دوره عمر اوراق به وکالت از طرف خریداران اوراق به شرکت واسط مالی(SPV) منتقل می شود.

به گفته ابوترابی، تاکنون مجموعاً بالغ بر 671 هزار میلیارد ریال صکوک در بازار سرمایه منتشر شده و 71 هزار میلیارد ریال آن سررسید شده و مابقی در حال معامله می باشند که در این میان انتشار اوراق منفعت با 48 درصد بیشترین حجم صکوک منتشره را به خود اختصاص داده و این درحالی است که در عرصه جهانی صکوک، ساختار مرابحه و وکالت به ترتیب در حوزه صکوک منتشره داخلی و صکوک منتشره بین المللی بیشترین سهم را دارند؛ بطوریکه در سال میلادی گذشته 32 درصد از اوراق مالی اسلامی داخلی در قالب عقد مرابحه منتشر شدند و در حوزه صکوک منتشره بین المللی نیز عقد وکالت با 56 درصد بیشترین حجم را به خود اختصاص داد.

نمودار-دایره-ای-صکوک-منتشره

وی افزود، از ابتدای سال جاری تاکنون شش مورد انواع صکوک برای تامین مالی شرکت های لبنیات و بستنی دومینو، کرمان موتور، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک مسکن و شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه حرم تا حرم مجموعاً به ارزش 46 هزار میلیارد ریال منتشر شده و 11 مورد انواع صکوک مجموعاً بالغ بر 138 هزار میلیارد ریال در دست انتشار می باشند که موافقت اصولی آنها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده و شرکت های مربوطه در حال طی اقدامات لازم جهت اخذ مجوز انتشار اوراق می باشند.


بالا