چاپ کردن این صفحه

چشم انداز مثبت بازار جهانی صکوک

  • 1665 بازدید
  • یکشنبه, 26 دی 1400 12:42

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، بر اساس گزارش اخیر موسسه رتبه بندی فیچ، انتظار می‌رود حجم انتشار صکوک در سال 2022 رشد داشته باشد و این ابزار کماکان به عنوان یکی از منابع کلیدی تامین مالی در بازارهای مالی اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

فیچ با اشاره به ریسک‌ها و فرصت‌های پیش روی بازار صکوک در سال 2022 گفت: مواردی همچون استقبال سرمایه‌گذاران مسلمان از این ابزارها، متنوع‌سازی منابع مالی و برنامه‌های توسعه‌ای مالی اسلامی در برخی کشورها می‌تواند به پایداری رشد صکوک کمک نماید و در طرف مقابل ریسک‌هایی نظیر: افزایش قیمت نفت، پیچیدگی‌های انطباق با استانداردهای AAOIFI، افزایش نرخ بهره، کاهش استقبال سرمایه‌گذاران جهانی از اوراق بدهی بازارهای نوظهور و ریسک‌های سیاسی می‌تواند این بازار را تهدید نماید.

در سال 2021، حجم کل صکوک منتشره در جهان با رشد 36.1 درصدی سالانه به 252.3 میلیارد دلار رسید و این در حالی بود که این بازار با چالش‌هایی مانند قیمت بالای نفت، همه‌گیری بیماری کرونا و پیچیدگی‌های انطباق با استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی (AAOIFI) رو به رو بود. ناشر این اوراق اغلب بانک‌های مرکزی، دولت‌ها و نهادهای چند جانبه بودند و 80 درصد آن بصورت داخلی منتشر شد.

نقش برخی کشورها در انتشار صکوک سال 2021 پر رنگ بود، نظیر: مالزی، اندونزی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و پاکستان که مجموعاً 230.2 میلیارد دلار صکوک منتشر کردند. البته، کشورهای دیگری مانند انگلستان، نیجریه، مالدیو و غیره نیز طی سال گذشته اقدام به تامین مالی از طریق انتشار صکوک نمودند.

حجم مانده صکوک جهانی در پایان 2021 به 711.3 میلیارد دلار رسید که 12.7 درصد بیشتر از سال 2020 می‌باشد. حجم انتشار صکوک سبز و پایدار با 17.2 درصد رشد سالانه به 15 میلیارد دلار رسید و احتمال می‌رود که این روند در سال 2022 نیز ادامه داشته باشد. تعدادی از ناشرین صکوک در سال 2021 نکول کردند از جمله هلدینگ سربا دینامیک مالزی و هواپیمایی گارودای اندونزی.

طی سال میلادی گذشته برخی از شرایط و بندهای اسناد صکوک منتشره و در حال انتشار جهت انطباق با استانداردهای AAOIFI اصلاح شد.