چاپ کردن این صفحه

رشد 217 درصدی انتشار صکوک در سال 1401

  • 1121 بازدید
  • دوشنبه, 04 ارديبهشت 1402 14:42

در سال 1401 تعداد 62 شرکت بخش خصوصی موفق به تامین منابع مالی مورد نیاز خود از طریق انتشار صکوک توسط نهادهای واسط مالی مجموعاً به ارزش 67.3 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه شدند که در مقایسه با 26 مورد اوراق منتشر شده مجموعاً به ارزش 21.2 هزار میلیارد تومان در سال 1400، از لحاظ حجم و تعداد به ترتیب 217 و 139 درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه (مُدام)، محمد حسین صدرائی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام خبر فوق افزود: با گذشت بالغ بر یک دهه از انتشار صکوک در بازار سرمایه ایران و افزایش آشنایی بانیان با این روش تامین مالی و همچنین تمایل بانیانی که سابقه انتشار این اوراق را در گذشته داشته‌اند نسبت به استفاده مجدد از این ابزارها در کنار مزایای تامین مالی از طریق صکوک همه و همه منجر به رشد قابل ملاحظه انتشار این اوراق در سال 1401 شد.

حجم و تعداد موافقت اصولی های صادره در سال 1401

وی ادامه داد: در سال گذشته از 62 مورد صکوک منتشر شده، تعداد 20 طرح مربوط به بانیانی بود که تجربه تامین مالی از این طریق را پیش‌تر داشته‌اند و 42 طرح مابقی مربوط به انتشار‌ اولی‌ها بود.

حجم و تعداد صکوک منتشره در سال 1401

صدرائی با اشاره به افزایش تعداد و حجم درخواست‌های تامین مالی از طریق صکوک در بازار سرمایه افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1401 برای 94 طرح تامین مالی از طریق انتشار صکوک مجموعاً به ارزش 97.9 همت موافقت اصولی صادر نمود که در مقایسه با تعداد 56 موافقت اصولی صادره مجموعاً به ارزش 37.5 همت در سال 1400 از لحاظ حجم و تعداد به ترتیب 161 و 67 درصد رشد داشته که حاکی از افزایش استقبال بانیان از این ابزارها می‌باشد.

وی توضیح داد: از میان ابزارهای مالی اسلامی که به تصویب کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و دستوالعمل انتشار آنها ابلاغ گردیده، شش صکوک اجاره، مرابحه، منفعت، خرید دین، رهنی و سفارش ساخت (استصناع) در بازار سرمایه بطور عملیاتی منتشر شده‌اند. در سال 1401 صکوک اجاره و مرابحه به ترتیب بیشترین حجم اوراق منتشره را به خود اختصاص داده¬اند. جذابیت صکوک مرابحه برای تامین مالی بخش خصوصی در خرید مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات سبب شده صکوک مرابحه به عنوان یک روش تامی مالی بانی- دوست، مورد اقبال بیشتر بخش خصوصی قرار گیرد به نحوی که حجم تامین مالی بخش خصوصی از طریق صکوک مرابحه در سال 1401 نسبت به سال 1400 رشد 350 درصدی داشته است.

صدرائی با اشاره به اهمیت تسهیل فرایند تامین مالی از طریق انتشار صکوک اعلام کرد: طی عارضه‌یابی‌های صورت گرفته در سالیان گذشته یکی از چالش‌های اصلی پیش روی بانیان در مسیر تامین مالی از طریق انتشار صکوک موضوع ضمانت پرداخت این اوراق بود؛ از این رو در سالیان اخیر راهکارهای جایگزین ضمانت شخص ثالث در این حوزه نظیر انتشار اوراق بر اساس اخذ رتبه اعتباری، انتشار اوراق به پشتوانه توثیق اوراق بهادار و ترکیب این روش‌ها معرفی و استفاده از آنها رفته رفته فراگیر شد؛ به طوری که در سال گذشته 22 درصد از صکوک با رتبه اعتباری، 25 درصد با توثیق اوراق بهادار، 16 درصد با ترکیب توثیق اوراق و رتبه اعتباری و 37 درصد با ضمانت شخص ثالث منتشر شد.

صکوک منتشره به تفکیک صنعت

مدیرعامل مُدام اظهار داشت: در سال 1401 بانیان از صنایع گوناگون از جمله: پتروشیمی و شیمیایی، انرژی، ساخت و ساز، واسطه‌گری مالی، مخابرات، هنری، حمل و نقل، غذا، دارو و بهداشت، معدن و فلزات و لوازم خانگی اقدام به انتشار صکوک کردند که در این میان، صنایع معدن و فلزات، واسطه‌گری مالی و غذا، دارو و بهداشت به ترتیب با 30، 25 و 15 درصد بیشترین سهم را از این انتشارها داشتند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 12 مورد انواع صکوک مربوط به بخش خصوصی و دولتی مجموعاً به ارزش 18.1 همت سررسید شد که مبلغ اصل و اقساط تمامی آنها در مواعد مقرر از طریق شرکت‌های واسط مالی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب خریداران اوراق واریز گردید.