رشد بازار جهانی صکوک در سال 2021

  • 6387 بازدید
  • سه شنبه, 15 تیر 1400 13:50

بر اساس گزارش اخیر موسسه رتبه بندی استاندارد اند پورز، انتظار می‌رود حجم انتشار صکوک جهانی تا پایان سال میلادی جاری به 155 میلیارد دلار برسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، به گفته موسسه S&P با توجه به کاهش نرخ بهره و وجود نقدینگی فراوان پیش بینی می شود حجم انتشار صکوک در سال 2021 با 11 درصد رشد نسبت به 139.8 میلیارد دلار سال گذشته به 155 میلیارد دلار برسد و این در حالی است که رکورد بیشترین حجم انتشار صکوک در جهان در سال 2019 با 167 میلیارد دلار ثبت شد.

بر اساس این گزارش، بهبود وضعیت اقتصادی، روند واکسیناسیون در اغلب کشورهای اسلامی و قیمت حدود 65 دلاری هر بشگه نفت طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته برخی از عوامل تاثیرگذار بر رشد انتشار صکوک در بازار جهانی می باشند.

در شش ماهه نخست سال میلادی جاری مجموعاً 90.6 میلیارد دلار صکوک در جهان منتشر شده که نسبت به 86.4 میلیارد دلار دوره مشابه در سال 2020 کمی افزایش یافته است.

کشورهایی نظیر مالزی، عربستان سعودی و عمان حجم بالایی از تامین مالی از طریق انتشار صکوک را در شش ماهه نخست سال 2021 به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر حجم انتشار صکوک در کشورهایی نظیر بحرین، اندونزی، ترکیه و امارات متحده عربی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش داشته است. این کاهش در ترکیه به علت افزایش انتشار صکوک داخلی در واحد لیر رخ داده و در امارات متحده عربی نیز پس از اتخاذ استاندارهای جدید شرعی، تامین مالی از طریق انتشار این اوراق کاهش یافته است.

بنا بر گزارش S&P، چنانچه رویداد ژئوپلیتیکی غیر منتظره، افت قابل توجه قیمت نفت و یا تغییر شرایط نقدینگی در بازارهای جهانی رخ ندهد، انتظار می رود بازار صکوک به رشد خود ادامه دهد.

همچنین پیش بینی می شود شرکت های خصوصی و بانک ها که با اوج گرفتن بیماری کرونا در سال گذشته بیشتر به حفظ پول می پرداختند و هزینه های سرمایه ای خود را به تعویق انداخته بودند در نیمه دوم سال میلادی جاری مجدداً به حمایت از بازار صکوک بپردازند.

در نیمه دوم سال 2021 حدود 20 میلیارد دلار صکوک سررسید می شود که احتمالاً بخشی از آن تامین مالی مجدد خواهد شد.

در سال گذشته، بانک های مرکزی در سراسر جهان به منظور تعدیل آسیب های اقتصادی بیماری کرونا و کمک به تثبیت بازارهای مالی و بخش بانکی مجموعه ای از اقدامات حمایتی را اجرا نمودند. یکی از این اقدامات کاهش نرخ بهره به نزدیکی صفر یا حتی زیر صفر در بسیاری از کشورها بود که انتظار می رود کماکان در سال جاری و آتی نیز با در نظر گرفتن شرایط ریکاوری اقتصاد جهانی پایین باقی بماند.

صندوق بین المللی پول انتظار دارد اقتصاد جهانی که سال گذشته بدترین شرایط خود را از زمان رکود بزرگ(دهه 1930) تاکنون تجربه کرده بود، در سال 2021 با رشد 6 درصدی روبرو شود.

در خصوص صنعت مالی اسلامی 2.4 تریلیون دلاری نیز پیش بینی ها حاکی از رشد تک رقمی آن در سال جاری می باشد و این در حالی است که رشد این صنعت در سال 2019 که رکورد دار بیشترین حجم انتشار صکوک بود برابر با 11.4 درصد می باشد. همچنین بر اساس گزارش ریفینیتیو پیش بینی می شود ارزش این صنعت در سال 2024 به 3.69 تریلیون دلار برسد.

صکوک مرتبط با طرح های سرمایه گذاری پایدار و مسئولیت پذیر و همچنین صکوک سبز نیز می تواند در نیمه دوم سال جاری در افزایش حجم انتشار اوراق مالی اسلامی تاثیرگذار باشد.

در شش ماهه اول سال جاری بانک توسعه اسلامی 2.5 میلیارد دلار صکوک منتشر کرد که به گفته این بانک 10 درصد از عواید آن به تامین مالی پروژه های سبز و 90 درصد مابقی به برنامه های توسعه اجتماعی اختصاص یافت. مالزی نیز بالغ بر 800 میلیون دلار صکوک مرتبط با سرمایه گذاری های پایدار منتشر نمود.


بالا